Edgar Morin:

" Kleist tenia molta raó : " El saber no ens torna ni millors ni més feliços".Però l'educació pot ajudar a ser millor i, si no feliços, ensenyar-nos a assumir la part prosaica i viure la part poètica de les nostres vides ".

domingo, 29 de julio de 2012

“No garabateo mamá, estoy aprendiendo a escribir”

Li diguem a un nin que ens faci un dibuix i després que ens escrigui el que ha dibuixat. Acaba el dibuix i l’escrit i veiem això:




Pensem: ha fet un gargot. Aquí, el nen hauria de respondre: Mamà no és un simple gargot, estic aprenent a escriure. 

Amb l’assignatura de la Llengua a l’Aula d’Infantil: del Plaer de la Lectura al Joc de l’Escriptura vaig descobrir un nou món desconegut per moltes persones: existeixen diverses fases en l’escriptura i el nen, es pot trobar en una fase o altra, sense dependre de l’edat que tingui

Un nen de tres anys pot escriure casi igual que un nen de sis, tot depèn de com l’estimulem cap a l’escriptura i així també, cap a la lectura.
Em va sorprendre quan vaig conèixer el mètode d’aprenentatge del constructivisme, ja que és totalment oposat al que ens han ensenyat tradicionalment. És un nou concepte del qual jo hi estic totalment d’acord. No m’oblido del mètode tradicional, ja que per estimular la memòria el trobo molt correcte, però els infants necessiten més, necessiten el constructivisme.
Doncs bé, amb ell es basa aquest nova manera d’ensenyar als infants a escriure i llegir. No es tracta de “la letra con sangre entra. Es tracta de donar-los l’espai i temps suficients per aprendre per ells mateixos, amb l’ajuda dels adults com a guies, d’aprendre aquestes dues disciplines.

Abans, l’escriptura era ensenyada amb quaderns de cal•ligrafia que poc feia d’ensenyar-nos el vertader significat de les paraules que anàvem escrivim en ell. L’aspecte positiu que tenia era la millora de la motricitat. Amb el constructivista, i amb l’aprenentatge de l’existència de diferents etapes de l’escriptura, que van de menor coneixement sobre ella a major (l’etapa alfabètica és la darrera on, tots ens trobem), i l’aprenentatge de com fomentar que un nin passi d’una etapa a una altra per mitjà de distintes estratègies, sabem com aconseguir que l’infant aprengui el significat de les paraules, del que escriu, per ell tot sol. 


Tot això nou, ho vam aprendre gràcies, sobretot, a unes pràctiques d’escriptura que vam haver de fer a un infant. Jo vaig triar fer-li al meu nebot de 5 anys. Us diré que es troba molt a finals de la fase sil•làbica. Us deixo una part de la meva pràctica que em va parèixer molt graciosa:




A més a més, aquesta assignatura em va ajudar a perfeccionar la meva ortografia en la llengua castellana (ja que s’impartia en castellà), així com també, em va aportar nous coneixements sobre l’aprenentatge amb ordinadors. Aquí us deixo una ressenya que vaig haver de fer sobre un article que parlava sobre aquest tema:

RESEÑAS




Així és com d’una assignatura he descobert un nou món ple d’informació i màgic centrat amb l’escriptura i lectura dels infants que per a la meva futura docència té molta influència.

No hay comentarios:

Publicar un comentario