Edgar Morin:

" Kleist tenia molta raó : " El saber no ens torna ni millors ni més feliços".Però l'educació pot ajudar a ser millor i, si no feliços, ensenyar-nos a assumir la part prosaica i viure la part poètica de les nostres vides ".

lunes, 21 de noviembre de 2011

Parlem de competències...

Després d'uns dies de “relax” pel que fa al bloc, toca de nou una entrada.

Avui parlaré de competències i per introduir aquest tema us deixaré ara , al començament de l'entrada, uns vídeos. Així,a l'hora de llegir el meu text tindreu alguna que altra idea i ho entendreu millor. El primer vídeo parla sobre una videoconferència que va donar n'Antoni Zabala sobre les competències a Andorra i el segon, és un vídeo que han fet explicant les conferències que el trobo molt bé.

Antoni Zabala( no em deixa posar-lo al bloc així que us deixo l'enllaç )

http://www.youtube.com/watch?v=3dbyQtZhnqA

Vídeo sobre Competències




Ara sí,em toca a mi parlar sobre competències.

Per a parlar d'elles m'he basat en el llibre d'en Zabala , 11 ideas clave Como aprender y enseñar competencias. Zabala és l'escriptor d'aquest llibre juntament amb na Laia Arnau.Ell és llicenciat en filosofia i ciències de l'educació. A més ha col·laborat amb el ministeri en moments molt importants de la LOGSE.

Primer de tot per començar a parlar de competències, de com aprendre i ensenyar em de saber el que és una competència. Per aquest motiu partiré de la seva definició i al llarg del meu escrit aniré polint-la.

Què enteneu vosaltres per competència?
Segur que quasi tots l'associau al món de les empreses. Doncs bé prové d'allí. En una empresa parlaven de competències quan les persones amb títols no sabien resoldre problemes però altres que no en tenien sí. Llavors una competència és la capacitat de resoldre problemes nous.

Dit això , ara ens preguntarem perquè em d'ensenyar?
Per educar enlloc d'instruir i formar a les persones.
El que em aprés al llarg de la història és a ensenyar de manera propedèutica, amb una finalitat que és per exemple, a ensenyar als de primària a estar preparats per a passar a secundària.

Però a fer exposicions us han ensenyat mai?
A mi no. I això que sóc de 1992.Vull dir que respecte a abans l'educació ha millorat , però mirau, necessita més canvis.

Com és això?
Perquè no hi ha cap examen, cap prova que hagin de superar respecte a parlar oralment.
El model que tenim d'ensenyar és d'anar superant estadis,com una mena de joc de “mario bross”.

Quan ens han mostrat que el que és més important tenir el coneixement sobre allò que hem après ?
Mai.

Altra funció de l'escola ha estat el d'anar formant als alumnes segons les seves capacitats,és a dir, de forma seleccionada per a formar futurs acadèmics.
Com ja he començat a dir abans, el que es volia era anar formant els alumnes cap a anar a l'universitat, anar formant per a què tinguessin un futur acadèmic.
Respecte això , penseu. Avui en dia , per exemple , els fontaners,electricistes,etc no han estudiat cap carrera per ser-ho , però això vol dir que no siguin importants? Clar que no! Imaginau-vos en ple hivern a Astúries , un dia que neva molt , estar a casa amb l'estufa mateix rompuda i sense cap altre aparell o sens xemeneia per poder escalfar-nos. Veritat que no podríem estar-hi així moltes hores? Doncs per això fan falta.

Al llarg dels anys ens hem dedicat a formar futurs universitaris,però als nostres dies ja no tan sols són importants els títols universitaris, sinó el formar als ciutadans i ciutadanes,és a dir,una formació integral de les persones.

Aquest és , per tant , l'objectiu de l'escola , formar a les persones per a la vida amb totes les seves competències. Així, el que ha de fer l'escola no és seleccionar sinó orientar als alumnes en funció de les seves habilitats.
No obstant això, una escola que pretén una formació integral i orientativa és una escola utópica ja que, com diu en Zabala en una de les seves conferències sobre el seu llibre,”ens marca el camí que em de seguir per anar creixent cap a una mateixa direcció”.

Amb això podem dir que l'objecte d'estudi del model propedèutic i selectiu és el coneixement d'unes matèries concretes i que l'objecte d'estudi del model utòpic és la competència, és a dir, resoldre els dubtes que ens planteja la vida.

I que em de fer,saber per ser competent?
Per ser competent em de saber uns continguts,uns procediments i tenir una sèrie d'actituds.
És competent aquell que sap donar respostes a situacions diverses de forma eficaç en un context determinat. Per mitjà d'actituds,habilitats i coneixements tot donat al mateix temps i de forma integrada.
Malgrat que fins als nostres dies el que ha predominat ha set els coneixements.

A més d'això, una persona competent ha de ser capaç de resoldre situacions i problemes que es produesquin en un context determinat.
Quan s'ens desenvolupa un conflicte o situació em d'analitzar, seleccionar una de les possibles solucions i aplicar el que considerem que és el millor fins a arribar a dominar-ho.
També cal recordar que haurem d'actuar de forma flexible i estratègica.

Per a saber fer em de començar a fer i fer-ho tants de cops com ho necessiti.
Per aprendre una competència necessitem un model ,saber qui ensenya aquest model i posar-ho en pràctica.
Per reforçar aquest ensenyament em d'utilitzar un aprenentatge entre iguals,és a dir fer una organització de l'aula on treballin en grups de diferents nivells i ajudes. Això en Zabala ho reflexa amb l'exemple de que per aprendre a ballar em de ballar.
Jo estic totalment d'acord amb aquesta idea ja que seguint amb l'exemple,jo que porto uns anys ballant en una acadèmia puc afirmar que he aprés a ballar ballant. Anant a classes on havia una ballarina professional ( un model ) que m'ensenyava i jo he aconseguit ballar fent-ho.

"S'aprén a ballar, ballant..." Zabala
Foto pròpia.

D'aquesta manera, les competències impliquen models,exercitació i reflexió sobre el que faig i puc arribar a fer. A més de memorització i comprensió. I tot això donat alhora.

Quines són les característiques de les competències?
Una d'elles és la funcionalitat, em de saber perquè aprenem allò que aprenem. Per això un dels principis del que em de partir en totes les unitats didàctiques és de les situacions de la realitat on es pugui explicar el perquè ha passat.

Altra funció és la d'analitzar situacions complexes , és a dir, plantejar problemes que resulti als alumnes difícils de solucionar i per tant, ells hagin de cercar també informació.

Altra principi és que em de proposar als nens textos complexos que per entendre'ls hagin de partir d'ells.

Quin problema ens produeixen les competències?
És el de com ensenyar i no el de ensenyar més contingut com hem fet fins ara.

Hi ha que millorar el model que tenim ,però... com ho podem fer?
Em d'ensenyar més disciplines per poder entendre la vida i em de saber-les relacionar.

Per aprendre una competència em d'ensenyar des de un enfocament globalitzador , és a dir, partir sempre de situacions reals.


I aquí acaba la nostra definició completa de la paraula competència. Per a un breu resum d'això i per entendre-ho tot millor uns deixo una pàgina que acabo de cercar que està prou bé :

http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php?module=P%E0gines&func=display&pageid=28

També un deixo un bloc que acabo de trobar on l'autora ha publicat uns vídeos a les seves entrades que m'agraden molt :

http://cancantocompetencies.blogspot.com/

A més a més us deixo l'entrada d'un bloc que acabo de llegir que el va recomanar el bloc de Discentia en una de les seves entrades. Tracta sobre l'utopia. I estic totalment d'acord. Per poder fer camí necessitam també ajuda política.No basta tan sols amb els mestres que diguin em d'avançar sinó posar-ho en pràctica i començar a actuar. Intentem millorar la política educativa.A més el comentari que han fet sobre l'entrada també m'agrada molt.

http://www.xarxatic.com/de-utopias-y-realidades-educativas/

Per finalitzar us deixo una imatge i el vídeo de la cançó " no puc parar " de 4 de copes. ( Cançó del Lipdub i a més són de la meva illa, Formentera.

Importa més seguir tots la mateixa direcció que arribar al lloc uns pocs.Foto de :  http://www.flickr.com/photos/txupete/453838468/sizes/m/in/photostream/




No hay comentarios:

Publicar un comentario